اخلاق و حدیث

دوشنبه 16 بهمن 1396
21:58
علی دانایی
اخلاق و حدیث

جایگاه اخلاق در اسلام

  1. اخلاق از مهمترین اهداف بعثت پیامبرمان محمد است:

خداوند فرموده است: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ  ‏‏(جمعه: 2)
(‏او [ خدا ] کسی است که در میان درس ناخواندگان رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را پاک (و تزکیه) می‌کند).
خداوند بر مومنان منت می‌نهد که پیامبرش را فرستاد تا قرآن را آموزش دهد و آنان را تزکیه نماید. تزکیه یعنی پاک کردن قلب از شرک و اخلاق ناپسند مانند خیانت و حسد و پاک کردن سخنان و رفتارهایی که از اخلاق و عادت‌های زشت هستند. آن حضرت علیه‌الصلاة والسلام به روشنی تمام فرموده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاَقِ» (بیهقی: 21301)،
(برای کامل نمودن ارزش‌های اخلاقی برانگیخته شدم).
بنابراین یکی از مهمترین اسباب بعثت همانا بالا بردن اخلاق فرد و جامعه است.


[ بازدید : 67 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

اخلاق در جامعه

سه شنبه 30 آبان 1396
17:03
علی دانایی
اخلاق در جامعه

به پستی گراییدن است. هرگاه فرد یا جامعه‌ای به انحطاط اخلاقی دچار شود، برخلاف میل خود به کارهای پست و پلید دست می‌زند و در جهت سقوط اخلاقی و تهی شدن از ارزش‌های معنوی و الهی حرکت می‌کند. انحطاط اخلاقی، خطرناک‌ترین پدیده‌ای است که به آرامی و به تدریج، ریشه‌های فضایل اخلاقی جامعه را می‌خشکاند و مانند موریانه، ستون‌های بر پا دارنده اجتماع را از درون تهی کرده و باعث فروپاشی آن می‌شود. خطر انحطاط اخلاقی برای کشور از هر خطری سهمگین‌تر است و بی‌توجهی به این امر مهم، گناهی نابخشودنی است. در شرایطی که به اذعان صاحب‌نظران برخی وقایع در سطوح مختلف بیم بروز بحران اخلاقی در جامعه ایران را به‌وجود آورده‌است؛ تامل جدی درباره این مهم، آن هم در آغاز سالی جدید، ضروری به‌نظر می‌رسد.

انحطاط اخلاقی به شیوه‌ها و شکل‌های مختلفی در جامعه بروز می‌کند و براساس شواهد تاریخی، ابتدا از ناحیه سرآمدان و نخبگان فکری و سیاسی سر بر می‌آورد و در نهایت به افراد جامعه سرایت می‌نماید و با عمومیت یافتن آن، موجبات نابودی و هلاکت جمعی فراهم و جامعه را دچار بحران اخلاقی و اجتماعی خواهد کرد. آثار و شواهد بحران اخلاقی زمانی آشکار می‌شود که به هشدارها و علائمی که حکایت از انحطاط اخلاقی داشته باشند بی‌اعتنا باشیم و آنها را جدی نگرفته و درصدد حل و فصل آنها برنیاییم.


[ بازدید : 66 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

اخلاق در جامعه

يکشنبه 28 آبان 1396
17:47
علی دانایی
اخلاق در جامعه

نظام اجتماعي از آغازين مرحله شكل گيري تاكنون كه دامنه و وسعت آن شگفت انگيز و هم‌چنان رو به توسعه مي‌باشد، بر يك سلسله اصول، هنجارها و ارزش‌هاي استوار گرديده است كه مجموع آن‌ها را "اخلاق" ناميده اند. اخلاق هر جامعه ملاك و معياري است براي بايد و نبايدهاي آن جامعه. نظام اخلاقي جامعه بشري هم سر چشمه و خواستگاه آسماني و ديني دارد و هم سرچشمه و منبع بشري و به اصطلاح عرفي. هرچند درباره تعريف اخلاق اجماع همگاني و دقيقي وجود ندارد اما مفهوم اخلاق در بيان ساده يعني روا بودن و ناروا بودن بعضي از كار ها.

با نگاهي مختصر و گذرا در باره اخلاق مي توان دريافت كه همه خردمندان و عقلاء و چيزفهم هاي جامعه بشري ، در هر دوره و زمانه‌اي كه بوده اند از طرق مختلف بر اين امر تاكيد داشته اند كه سعادت و رستگاري انسان و جامعه انساني با منظومه اخلاقي آن جامعه ارتباط و پيوند تنگاتنگ و بنيادي دارد.


[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

اخلاق در جامعه

يکشنبه 28 آبان 1396
10:22
علی دانایی
اخلاق در جامعه

اخلاق، گمشده جامعه امروز

اخلاق اجتماعی نگرشی است که انسان در جامعه را دائم در تعامل با دیگران می‌داند و معتقد است او هرگز تنها نیست و می‌تواند بر دیگران اثر بگذارد یا از دیگران تاثیر پذیرد.

انسان‌ها به طور جهانی نیز با یکدیگر در ارتباط بوده و ایجاد یک جامعه جهانی کرده‌اند به طوری که افرادی که قدم به این کره خاکی گذاشته‌اند به نوعی به هم متصل شده‌اند. بنابراین نوع بشر به اعمال سیستمی از ارزش‌ها و اخلاق پسندیده نیاز دارد، سیستمی که هر انسان منطقی و هوشمند با آن موافق است و به معنویات در جامعه اهمیت می‌دهد.

اهمیت وجود اخلاق در جامعه

چرا جوامع انسانی به اخلاق اجتماعی نیاز دارند؟ اگر به اخبار پخش شده در تلویزیون یا گزارش شده در رسانه‌های مختلف نگاهی اجمالی بیندازید، متوجه می‌شوید که چرا یک جامعه به معنویات و اخلاق نیکو محتاج است. این روزها که معنویات و اخلاق خوب در زندگی افراد در جوامع مختلف بسیار کمرنگ شده است، بارها شاهد جرم و جنایاتی هستیم که در گذشته کمتر وجود داشت. ما انسان‌ها که موجوداتی هوشمند، منطقی و متفکر هستیم، باید بیش از هر زمان دیگر به اخلاق و معنویات در اجتماع اهمیت بدهیم، اما وضع امروز کاملا عکس این است. متاسفانه بیشتر ما انسان‌ها روز به روز علیه یکدیگر دست به رفتارهای ناپسند می‌زنیم و فقط به سود شخصی فکر کرده و از یکدیگر سوءاستفاده می‌کنیم.


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

اخلاق در جامعه

جمعه 26 آبان 1396
11:30
علی دانایی
اخلاق در جامعه

نقش اخلاق در نجات فرد و جامعه

اخلاق، نه تنها در نجات جامعه ومسائل اجتماعی، نقش دارد بلکه در نجات فرد و مطالب فردی نیز سهم مؤثری ایفا می کند؛ زیرا اخلاق، تنها برای ایجاد یک مدینه فاضله، شهر و یا کشور متمدن و با فرهنگ نیست؛ انسان خواه در جامعه زندگی کند، خواه در زاویه ای به سر ببرد نیازمند به اخلاق است. البته اگر جامعه ای وجود داشته باشد و کسی بخواهد عمدا از جامعه جدا بشود، هرگز در آشنایی با فن اخلاق و عمل به قوانین اخلاقی، موفق نخواهد بود؛ زیرا یکی از برجسته ترین و مهمترین وظیفه های اخلاقی انسان، رها نکردن جامعه و در متن آن به سر بردن است، چون شکوفایی فضایل انسانی در سایه داد و ستدهای جمعی است و اخلاق مانند احکام در همه حالات وجود دارد؛ اگر چه مهمترین بخش آن در جامعه جلوه می کند.


[ بازدید : 55 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق بیست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]