احترام در خانواده

سه شنبه 30 آبان 1396
17:23
علی دانایی
احترام در خانواده

بهترین و آسانترین راه برای انجام تعهداتی که در خانواده وجود دارد ، ایجاد بستری مناسب در فضای اخلاقی و الهی است . بالاترین معیار برای ارتباط انسانی حسن و خلق و خوش رفتاری است.

در تاریخ وروایات بسیار می بینیم که پیامبر اکرم(ص) وائمه هدی (سلام الله ) در برخورد هایی که با غیر مسلمانان داشتند چنان ملاطفت آمیز و همراه با عفو وگذشت برخورد میکردند که بسیاری از همین رهگذر اسلام آوردند.
مشهور است که مهمترین رسول (ص) یاد میکنند:
« انک لعلی خلق العظیم» در عباراتی دیگر می فرمایید: « فبما رحوه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفظوا من حولک »
« پس به برکت رحمت الهی با آنان نرمخو (پرمهر) شدی و اگر تند خو وسنگ دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند »
بر اسای این آیه نرمخویی پیامبر رحمتی الهی دانسته شده و این را نکته را یاد آورده است که عامل مهم در مردم داری نیک خویی و رفتار خوش است و گرنه همگان از آدمی رویگردان خواهند شد.

[ بازدید : 70 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

مقاله در مورد احترام

يکشنبه 28 آبان 1396
18:58
علی دانایی
مقاله در مورد احترام

نعمت وجود بابرکت آنان، اغلب تا هستند، ناشناخته است. وقتى‏به جایگاه حساس و مهم و نقش کارگشاى آنان پى مى‏برند که از دست‏بدهند. چه بسیار اختلافها و قهرها و نزاعهاى خانوادگى که پس ازدرگذشت «بزرگ خاندان‏» چهره نشان مى‏دهد و چه بسیار رابطه‏ها ورفت و آمدها که قطع مى‏شود، یا به سردى مى‏گراید، و علت آن فقط ازدنیا رفتن محورى است که مایه دلگرمى، امید، انس و معاشرت فامیل‏است.

رسول خدا(ص) فرمود: «البرکه مع اکابرکم‏»; .

برکت و خیر ماندگار، همراه بزرگترهاى شماست.

در سخن دیگر فرمود: «الشیخ فى اهله کالنبى فى امته‏»; .

پیرمرد در میان خانواده‏اش، همچون یک «پیامبر» در میان امتش‏است.


[ بازدید : 82 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

احترام در خانواده

يکشنبه 28 آبان 1396
17:59
علی دانایی
احترام در خانواده

احسان به والدین (به عنوان عام) چنان مهم است که حتی شرک آنان مانع احسان به آنان نیست، گرچه باید از عقاید مشرکانه آنان به دور بود، و از کمترین بی احترامی و آسیب رساندن به آنان نهی شده و نهایت فروتنی و مهربانی به آن دو در حال حیات و مرگشان توصیه و معادل نماز، حج و.. شمرده شده است. حتی تشکر از آنان مقارن شکر الهی قرار گرفته است. آیات قرآنی بهترین گواه اهمیت نیکی به والدین است:

و پروردگار تو مقرر داشته است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر خود نیکی کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دوی آنها به سن کهنسالی رسیدند به آنان کلمه ای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مکن و با ادب و احترام با آنان سخن بگوی (سوره اسراء،آیه 24)

و از سر مهربانی بال فروتنی را برای آن دو بگستر و بگو: پروردگارا! بر آنان رحمت آور، چنان که مرا در کودکی با مهربانی پرورش دادند (سوره اسرا،آیه 13).

اگر پدر و مادرت تلاش کردند که چیزی را که بدان علم نداری – از آن روی که وجود ندارد- شریک من سازی، از آنان پیروی مکن. البته در کارهای دنیا با آنان به نیکی معاشرت کن و در حقشان ستم و خشونت روا مدار (سوره لقمان،آیه 15)

امام صادق (ع) می فرمایند با ارزشترین اعمال نزد خداوند متعال سه چیز است: نماز اول وقت، نیکی به پدر و مادر، جهاد در راه خدا (الکافی،ج2،ص 158)


[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

احترام در خانواده

يکشنبه 28 آبان 1396
10:15
علی دانایی
احترام در خانواده

هر یک از زن و مرد با رفتن زیر چتر خطبه عقد و پیمان زوجیت، علاوه بر پذیرش نقش همسری، وارد شبکه‌ نسبتاً گسترده‌ای از روابط اجتماعی جدید با بستگان، دوستان و آشنایان همسر نیز می‌شوند.

در میان این حجم گسترده‌ ارتباطات و با توجه به اهمیت و نقش کلیدی خانواده در جامعه و فرهنگ ما،نوع و میزان ارتباط با خانواده همسر نسبت به سایر اطرافیان، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.

نحوه مدیریتی که در برابر این ارتباط گسترده فامیلی اتخاذ می‌شود، می‌تواند باعث آرامش و پیشرفت و یا حتی ناآرامی و عدم موفقیت ما بشود. با توجه به وارد شدن در فضای خانوادگی همسر،

به نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که معمولاً در زندگی‌های نوپا بروز پیدا می‌کند، مسئله ارتباط با خانواده همسر است. این مشکل زمانی حاد می‌شود که خانواده همسر از نظر سطح فرهنگی یا اقتصادی متفاوت با خانواده‌ای باشد که ما در آن بزرگ شده‌ایم. اما آیا واقعاً هیچ راهکاری برای بهبود بخشیدن به این روابط وجود ندارد؟

[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

روابط خانواده

چهارشنبه 24 آبان 1396
10:02
علی دانایی
روابط خانواده

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

اهمیت بخشش

عفو و بخشش، یعنی روح گذشت از کوتاهی دیگران و نادیده گرفتن خطاهای آنان، نمونه ای از اخلاق نیک و بزرگی روح و نیز از آداب معاشرت است؛ زیرا در زندگی کمتر کسی دیده می شود که حقی از او تباه نشده و دیگران حرمت او را نشکسته باشند.


[ بازدید : 85 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق بیست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]