تواضع از منظر قرآن

سه شنبه 30 آبان 1396
15:59
علی دانایی
تواضع از منظر قرآن

(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً)

بندگان خاص خداوند کسانی هستند که با آرامش و بی تکبر بر زمین راه می روند، هنگامیکه جاهلان آنها را مخاطب سازند و سخنان نابخردانه گویند به آنها سلام می گویند و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند)

در این آیه اشاره به اوصاف برجسته و فضایل اخلاقی گروهی از بندگان خاص خداست که در طی آیات سوره فرقان از آیه 63 تا آیه 74 دوازده فضیلت بزرگ برای آنها ذکر شده است و جالب اینکه نخستین آنها همان صفت تواضع است.

این نشان می دهد همانگونه که تکبر خطرناکترین رذایل است تواضع مهمترین یا از مهمترین فضایل می باشد.

قرآن می فرماید: بندگان خاص خداوند رحمن کسانی هستند که با آرامش و بی تکبر بر زمین راه می روند.
(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً) – (هون) مصدر است و به معنای نرمی و آرامش و تواضع است و استعمال مصدر در معنای اسم فاعل در اینجا بخاطر تاکید است. و به همین دلیل در ادامه آیه می فرماید: (وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً): و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند و سخنان نابخردانه گویند به آنها سلام می گویند و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند و در آیه بعد از آن سخن از تواضع آنها در برابر ذات پاگ خداست می فرماید:

(والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما): آنها کسانی هستند که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند و به بندگی و عبادت می پردازند.

(راغب) در کتاب مفردات می گوید: (هون) دو معنی دارد یکی از آنها خضوع و نرمشی است که از درون جان انسان بجوشد که این شایسته ستایش است.

دوم خضوع و تذللی است که از سوی دیگری بر انسان تحمیل شود و او را خوار کند.


[ بازدید : 122 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مطالب مرتبط

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق بیست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]