مقاله درباره ادب

سه شنبه 7 آذر 1396
20:47
علی دانایی
مقاله درباره ادب

از قیمتی ترین سرمایه ها و میراثهای حیات آدمی «ادب» است،

حتی بالاتر از ثروت و سرمایه است (ادب مرد، به ز دولت اوست.(

در بر خورد ها چیزی به زیبایی و جذابیت ادب نمی رسد. باید آن را آموخت، به كار بست تا روابطی سالم و احترام آمیز و پایدار میان افراد، حاكم شود. اما همین واژه متداول و مشهور، گاهی تعریفی ناشناخته و حدّ و مرزی مبهم دارد. ازاین رو مناسب است كه بر مفهوم و جایگاه و شرایط آن، تأملی مجدد داشته باشیم و بدانیم كه به راستی «ادب چیست؟»

ادب چیست؟

این صفت كه سر مایه ارزشمند رفتاری انسان و رسالت پدر و مادر و مربی است بر چه پایه هایی استوار است؟ آیا یك خصلت درونی است؟ آیا رفتاری اجتماعی است یا حالتی روحی؟ رمز اینكه انسان ازافراد مؤدب، خوشش می آید چیست؟

وقتی سخن از«ادب» به میان می آید، نوعی رفتار خاصّ و سنجیده با افراد پیرامون (از كوچك و بزرگ و آشنا و بیگانه) در نظر می آید. این رفتار كه از تربیت شایسته نشأت می گیرد، به نحوه سخن گفتن، راه رفتن، معاشرت، نگاه، در خواست، سؤال، جواب و ... مربوط می شود

[ بازدید : 631 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

ادب از منظر قرآن

سه شنبه 7 آذر 1396
20:43
علی دانایی
ادب از منظر قرآن

چكيده


ادب لباس زيبايي است كه در تن آدمي جلوه‌گري مي‌كند و حد و اندازه‌ي هر چيز را بر او مشخص مي‌سازد. با اينكه ادب ظرافت عمل است كه از ابتداي آفرينش همراه خلقت بوده است و در زمان رسول خدا (ص) اين واژه بار معنايي گرفت و در فرهنگ ما بسيار به كار رفت؛ اما كمبود آن در محيط‌هاي مختلف قابل ملاحظه است.
براي حل اين مشكل، در ابتدا به عنوان يك فرد مسلمان به سراغ قرآن كريم، كتاب آسماني خود مي‌رويم و مي‌بينيم كه ادب از منظر قرآن كريم چگونه مطرح شده است با اينكه واژه آن در اين كتاب نوراني به كار نرفته؟
با در نظر گرفتن قرآن كريم به عنوان اصل و مراجعه به كتب مرجع، لغت‌نامه‌‌ها، تفاسير و .... پاسخ به اين پرسش در سه فصل تنظيم شد. در ابتداي كلام ادب را شناختيم و نظر صاحبنظران را پيرامون اين واژه دريافتيم و اهميت و ارزش آن را از ديدگاههاي مختلف بررسي نموديم بعد به سراغ آيات رفته و در سيره انبياء و غير انبياء با تمسك به ادبستان الهي ـ قرآن كريم ـ ادب را در دعا و برخورد با مردم به نحو اتم مشاهده نموديم و دانستيم كه شيوه ادب فردي و اجتماعي در مجموع آيات قرآن كريم به صورت زيبايي جلوه‌گري مي‌كند.
بالاخره به اين نتيجه رسيديم كه با در نظر گرفتن ادب انبياء و غير انبيا در قرآن كريم و عمل كردن به ادب فردي و اجتماعي ذكر شده در قرآن كريم مي‌توانيم جامعه و محيط‌هاي مختلف را سرشار از ادب كنيم و اساس زندگي افراد را بر پايه ادب ببينيم.
انشاء الله توانسته باشيم عمل با ارزشي را با استفاده از آيات قرآن كريم ارائه دهيم.

موضوعات: رفتار و ادب,
[ بازدید : 122 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

داستان درباره ادب و احترام

چهارشنبه 1 آذر 1396
9:22
علی دانایی
داستان درباره ادب و احترام

ادب و احترام

سامان پسر خیلی خوب و با ادبی است .
وقتی از خواب بیدار می شود به همه صبح به خیر می گوید .
چون می داند این کار ، کار بچه های با ادب است .
سامان همیشه به بزرگترها سلام می کند و وقتی کسی با او حرف می زند ، با دقت به حرف های او گوش می کند .
اگر کسی چیزی به او بدهد ، تشکر می کند، یعنی می گوید : متشکرم . وقتی چیزی به کسی می دهد می گوید: بفرمایید .
او برای دادن چیزی به کسی آن را پرت نمی کند چون می داند این کار خیلی بد است .
اگر مجبور شود چیزی را پرت کند می گوید : ببخشید . سامان هیچ وقت دوست ندارد کسی را اذیت یا ناراحت کند .
اما اگر به طور اتفاقی کسی را اذیت یا ناراحت کند ، عذر خواهی می کند یعنی می گوید :ببخشید .
مثلا اگر پای کسی را لگد کند می گوید : ببخشید که پای شما را لگد کردم .
سامان هیچ وقت موقع نشستن پاهایش را جلوی بزرگترها دراز نمی کند .
اگر سامان کار اشتباهی انجام بدهد و بزرگترها او را دعوا کنند توی چشم آن ها زل نمی زند و نمی گوید : چرا مرا دعوا می کنید یا دلم می خواهد این کار را انجام بدهم .


[ بازدید : 486 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

مقاله در مورد ادب

يکشنبه 28 آبان 1396
19:02
علی دانایی
مقاله در مورد ادب
ادب چیست ؟
قال علی(ع) :” لا دین لمن لا ادب له “
حضرت می فرمایند: ” کسی که ادب ندارد ، دین ندارد .”

این حدیث بیانگر این است که، اسلام چقدر به ادب اهمیّت می دهد و جایگاه ادب در مبانی دین اسلام چقدر رفیع می باشد ، بطوری که در احکام نماز می بینیم ، که اگر کسی در حال نماز سلام کند ، باید جواب او را باسلامٌ علیکم بدهیم و گرنه برایمان گناه می نویسند.

از قیمتی ترین سرمایه ها و میراثهای حیات آدمی «ادب» است، حتی بالاتر از ثروت و سرمایه است .ادب را جایگاه رفیعی در قاموس انسانیت است، که حکایت از اهمیت بسیار آن در راستای ساختار ابعاد درونی و بیداری روحی انسان دارد.

در بر خورد ها چیزی به زیبایی و جذابیت ادب نمی رسد. باید آن را آموخت، به کار بست تا روابطی سالم و احترام آمیز و پایدار میان افراد حاکم شود. اما همین واژه متداول و مشهور، گاهی تعریفی ناشناخته و حدّ و مرزی مبهم دارد. ازاین رو مناسب است که بر مفهوم و جایگاه و شرایط آن، تأملی مجدد داشته باشیم و بدانیم که به راستی «ادب چیست؟»

[ بازدید : 871 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

ادب و رفتار

يکشنبه 28 آبان 1396
11:51
علی دانایی
ادب و رفتار

چگونه مؤدب باشیم؟

مؤدب بودن یعنی با ملاحظه و حق شناس بودن، و برای بسیاری از افراد مؤدب بودن کاری بسیار مشکل است. بعضی افراد اهمیتی به مؤدب بودن نمی دهند اما مطمئنا علاقه مند هستند که بی ادب به نظر نرسند، زیرا که می دانند بی ادب بودن باعث رنجش اطرافیان گشته و این احساس را در آنها ایجاد می کند که زیادی یا ناخواسته هستند و با شما راحت نخواهند بود و حتی ممکن است که از شما دلگیر و ناراحت شوند. برای اینکه بی ادب به نظر نرسیم می توانیم نکات زیر را در نظر بگیریم:

یک: نجیبانه رفتار کنیم. یعنی وقتی کاری انجام می دهیم، چیزی تعارف می کنیم یا درخواستی می کنیم، رفتارمان طوری نباشد که طرف مقابل احساس کند که در محظور قرارگرفته یا به نحوی مجبور به انجام خواست ما است. این بی ادبی است که با عمل یا کلام خود حتی اگر به منظور کمک کردن باشد سبب نارحتی دیگران شویم. اگر برای کمک می خواهید ظرفها را بشویید یا از روی لطف می خواهید پول غذا را بپردازید و طرفتان می گوید:” نه، متشکرم.” بگویید:” خواهش می کنم، دوست دارم من هم کاری کنم.” و اگر باز هم پاسخ منفی گرفتید دیگر اصرارنکنید و مسئله را تمام کنید. آنچه مسلم است مورد لطف واقع شده اید، لطف را بپذیرید و در آینده در سبب جبران آن بربیایید.


موضوعات: رفتار و ادب,
[ بازدید : 137 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق بیست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]