احترام به معلم

دوشنبه 16 بهمن 1396
21:44
علی دانایی
احترام به معلم
گویی آن همه گفته ها و نوشته ها تنها فریادی در باد بوده است. اینك معلم یكی از اقشار آسیب پذیر( مستضعف سابق) جامعه است، اینك معلم نه در نظر دانش آموز و نه در دیدگاه خانواده وی از احترام بالایی برخوردار نیست. و ما باید بپرسم كه چگونه شد كه شغل ابنیا چنین در گردباد سهمگینی قرار گرفت كه ارزش ها را وارونه نمود و كف ها را به سطح آورد و گوهرها را به زیر برد؟ بسیاری این كاهش منزلت جایگاه معلم را نتیجه تغییر ارزش ها می دانند ، با توجه به ساختار جامعه ما كه به سوی یك جامعه سرمایه داری پیش می رود ، لاجرم سرمایه و هر آنچه با آن در ارتباط است اولویت اول و ارزش محوری یافته و اخلاق ، علم و تحصیل فضایل و معلم كه یكی از ناشران این هر سه است جایگاه و منزلت پیشین خود را از دست داده و تنزل مرتبه می یابد. جای بسی تاسف است چرا كه ملتی سعادتمند نخواهد شد مگر در احترام حقیقی و بازشناسی جایگاه معلم.

[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

اخلاق و احترام در مدرسه

سه شنبه 30 آبان 1396
17:17
علی دانایی
اخلاق و احترام در مدرسه

هدف از اين موضوع، چگونگي ايجاد مدرسه‌اي شاد با دانش‌آموزان باانضباط و منظم كه انسانهاي پرورش يافته در اين مدرسه، در آينده انسانهايي به تعالي رسيده، تغيير رفتار داده و متفكر و متعهد خواهند بود كه فقط هدف آنها كسب نمره بالاتر نيست، بلكه هدف، آموزش و پرورش است.

نظم و انضباط حاكم بر مدرسه باعث مي‌شود دانش‌آموزان با برنامه‌ريزي به كارهاي خود برسند. و اين نظم و انضباط نه تنها داخل مدرسه، بلكه كارهاي خارج از مدرسه را نيز تحت الشعاع قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود دانش‌آموزاني با ايمان، مشتاق به درس و مدرسه و در آينده توانمند روي كار بيايند.

اگر هر شخصي در هر مرحله زندگي كه هست نظم و انضباط داشته باشد موفقيت در انتظار اوست.

مي‌دانيم كه اگر به ‌آموزش و پرورش به ديد واقعي نگاه كنيم و به آن اهميت بدهيم باعث پيشرفت جامعه مي‌شود و شايد در كشورهاي توسعه يافته، آموزش و پرورش آنها دليل پيشرفت آنها بوده است. برنامه‌ريزي مناسب و جذاب بودن مدارس، بودن نظم و انضباط در مدارس، جهت دار بودن آموزش و پرورش، باعث به ثمر رسيدن اهداف از پيش تعيين شده جامعه مي‌شود.

هدف از نظم و انضباط در آموزش و پرورش، تربيت افرادي است كه خود اتكاء و مستقل باشند، دليل هر فرمان و دستوري را بدانند و چنين ديدي از انضباط، ظرفيت ذهني افراد را افزايش مي‌دهد و او را قادر مي‌سازد تا مفاهيم جهان اجتماعي و طبيعي را درك كند.


[ بازدید : 110 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

احترام در مدرسه

يکشنبه 28 آبان 1396
18:10
علی دانایی
احترام  در مدرسه

نقش مشاوره‌ای معلم‌،در رفتار او با دانش‌آموزان نمود پیدا می‌کند.هرچه مـعلم در رفتار مناسب‌ با دانش‌آموزان مهارت و تسلط‌ بیش‌تری‌ داشته باشد،در واقع نقش مشاوره‌ای خـود را بهتر ایفا کرده‌ اسـت.
به احساسات‌ و عواطف دانش‌آموزان بها بدهید

بسیاری از دانش‌آموزان در دوره‌ها و پایه‌های مختلف،به خصوص‌ دورهء ابتدایی،تصور خاصی دربـارهء معلم خود دارند.کودکان دورهء ابتدایی علاقه‌مندند،معلم خود را خشنود کنند‌.۱بعضی‌ از بزرگسالان،فکر می‌کنند کاری که کودکان به منظور جلب نظر بزرگترها انجام می‌دهند،نامطلوب است.لذا،این تلاش آنان را نـادیده‌ مـی‌گیرند و یا آن را پس می‌زنند.اما،برخورد‌ با‌ چنین پدیده‌ای در کلاس،نیاز به رفتاری حساب شده دارد.

معلم چه در دورهء ابتدایی و چه در دوره‌های راهنمایی و متوسطه، باید مراقب احساسات و عواطف دانش‌آموزان باشد.دانش‌آموز ابتدایی،تـلاش‌ مـی‌کند‌ با کمک کردن و انجام به موقع تکالیفش، رضایت معلم خود را به دست آورد،دانش‌آموز راهنمایی،با بعضی از معلمان خود،روابط نزدیک عاطفی برقرار می‌کند.دانش‌آموز دبیرستانی نیز‌ دوست‌ دارد‌ ابراز وجـود کـند و مورد توجه‌ قرار‌ گیرد‌.در همهء این موارد،چه نوع رفتاری از طرف معلم مناسب است؟


[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

ارتباط در مدرسه

يکشنبه 28 آبان 1396
18:06
علی دانایی
ارتباط در مدرسه

چگونگی ارتباط معلم و دانش آموز

چگونگی ارتباط معلم و دانش آموز

به طور کلی ارتباطات انسانی را به دو مقوله کلامی و غیرکلامی تقسیم می کنند بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت, ارتباط را نوعی رابطه دوطرفه می دانند, هر چند که رابطه یکطرفه نیز ممکن است وجود داشته باشد ارتباطات معلم شاگرد هر دو ویژگی را دارد هم کلامی و هم غیرکلامی است

به طور کلی ارتباطات انسانی را به دو مقوله کلامی و غیرکلامی تقسیم می‌کنند. بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت، ارتباط را نوعی رابطه دوطرفه می‌دانند، هر چند که رابطه یکطرفه نیز ممکن است وجود داشته باشد. ارتباطات معلم - شاگرد هر دو ویژگی را دارد. هم کلامی و هم غیرکلامی است. معمولاً دوطرفه و گاه یکطرفه است که می‌توان به شکل زیر ارتباط دورانی را نشان داد:

در این حالت ارتباط هم برای فرستنده و هم برای گیرنده آموزنده است زیرا بازخورد دریافت می‌کنند.


[ بازدید : 81 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

احترام به معلم

شنبه 27 آبان 1396
10:29
علی دانایی
احترام به معلم

احترام معلم در روايات

«اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ حَتَّي النَّمْلَةِ في حُجْرِها وَ حَتّي الْحُوتِ فِي البَحْرِ يُصَلُّونَ عَلي مُعَلِّمِ النّاس الْخَيْرَ»
در آموزه هاي اسلامي احترام به معلم که پدر معنوي و روحاني انسان است يک وظيفه انساني-اسلامي است و خود مبناي توفيقات الهي خواهد شد و در همه حال بايد آنها را محترم شمرد از ياد آنان به نيکي، تواضع و فروتني در برابر آنها، عمل به دستورات و راهنمايي هايشان در امور ديني و دنيوي، تکريم و بزرگداشت آنها در شرايط مختلف، ذکر خاطرات خوب و کمالات و ارزشهاي علمي و اخلاقي آنها و ... احترام به معلم حد خاصي ندارد مگر اينکه خداي نکرده معلم از صراط ايمان و توحيد خارج شده و گرفتار کفر و شرک و انحراف هاي اخلاقي شده باشد که البته باز هم نگهداشت احترام آنها لازم است و وظيفه امر به معروف و نهي از منکر نيز يک ضرورت است و چه بسا انجام اين ضرورت با روشهاي گفتاري و رفتاري شايسته خود احترام واقعي به معلم باشد.


[ بازدید : 1011 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق بیست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]