احترام به معلم
[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]
ادامه مطلب
هدف از اين موضوع، چگونگي ايجاد مدرسهاي شاد با دانشآموزان باانضباط و منظم كه انسانهاي پرورش يافته در اين مدرسه، در آينده انسانهايي به تعالي رسيده، تغيير رفتار داده و متفكر و متعهد خواهند بود كه فقط هدف آنها كسب نمره بالاتر نيست، بلكه هدف، آموزش و پرورش است.
نظم و انضباط حاكم بر مدرسه باعث ميشود دانشآموزان با برنامهريزي به كارهاي خود برسند. و اين نظم و انضباط نه تنها داخل مدرسه، بلكه كارهاي خارج از مدرسه را نيز تحت الشعاع قرار ميدهد و باعث ميشود دانشآموزاني با ايمان، مشتاق به درس و مدرسه و در آينده توانمند روي كار بيايند.
اگر هر شخصي در هر مرحله زندگي كه هست نظم و انضباط داشته باشد موفقيت در انتظار اوست.
ميدانيم كه اگر به آموزش و پرورش به ديد واقعي نگاه كنيم و به آن اهميت بدهيم باعث پيشرفت جامعه ميشود و شايد در كشورهاي توسعه يافته، آموزش و پرورش آنها دليل پيشرفت آنها بوده است. برنامهريزي مناسب و جذاب بودن مدارس، بودن نظم و انضباط در مدارس، جهت دار بودن آموزش و پرورش، باعث به ثمر رسيدن اهداف از پيش تعيين شده جامعه ميشود.
هدف از نظم و انضباط در آموزش و پرورش، تربيت افرادي است كه خود اتكاء و مستقل باشند، دليل هر فرمان و دستوري را بدانند و چنين ديدي از انضباط، ظرفيت ذهني افراد را افزايش ميدهد و او را قادر ميسازد تا مفاهيم جهان اجتماعي و طبيعي را درك كند.
بسیاری از دانشآموزان در دورهها و پایههای مختلف،به خصوص دورهء ابتدایی،تصور خاصی دربـارهء معلم خود دارند.کودکان دورهء ابتدایی علاقهمندند،معلم خود را خشنود کنند.۱بعضی از بزرگسالان،فکر میکنند کاری که کودکان به منظور جلب نظر بزرگترها انجام میدهند،نامطلوب است.لذا،این تلاش آنان را نـادیده مـیگیرند و یا آن را پس میزنند.اما،برخورد با چنین پدیدهای در کلاس،نیاز به رفتاری حساب شده دارد.
معلم چه در دورهء ابتدایی و چه در دورههای راهنمایی و متوسطه، باید مراقب احساسات و عواطف دانشآموزان باشد.دانشآموز ابتدایی،تـلاش مـیکند با کمک کردن و انجام به موقع تکالیفش، رضایت معلم خود را به دست آورد،دانشآموز راهنمایی،با بعضی از معلمان خود،روابط نزدیک عاطفی برقرار میکند.دانشآموز دبیرستانی نیز دوست دارد ابراز وجـود کـند و مورد توجه قرار گیرد.در همهء این موارد،چه نوع رفتاری از طرف معلم مناسب است؟
به طور کلی ارتباطات انسانی را به دو مقوله کلامی و غیرکلامی تقسیم می کنند بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت, ارتباط را نوعی رابطه دوطرفه می دانند, هر چند که رابطه یکطرفه نیز ممکن است وجود داشته باشد ارتباطات معلم شاگرد هر دو ویژگی را دارد هم کلامی و هم غیرکلامی است
به طور کلی ارتباطات انسانی را به دو مقوله کلامی و غیرکلامی تقسیم میکنند. بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت، ارتباط را نوعی رابطه دوطرفه میدانند، هر چند که رابطه یکطرفه نیز ممکن است وجود داشته باشد. ارتباطات معلم - شاگرد هر دو ویژگی را دارد. هم کلامی و هم غیرکلامی است. معمولاً دوطرفه و گاه یکطرفه است که میتوان به شکل زیر ارتباط دورانی را نشان داد:
در این حالت ارتباط هم برای فرستنده و هم برای گیرنده آموزنده است زیرا بازخورد دریافت میکنند.